Här kan du läsa dina köpvillkor som gäller när du handlar hos oss. Plantigo har som ambition att ge god service och leverera produkter av hög kvalitet. När du handlar hos Plantigo kan du lita på att vi följer gällande lagstiftning och konsumentverkets riktlinjer. Har du några frågor kan du alltid kontakta oss. Villkoren på denna sida gäller enbart för privatpersoner, villkor för företag hittar du här.
Pris
Priset som anges på Plantigo.se när du genomför din beställning i kassan, är det som gäller. Priserna är styckpriser inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för eventuella skriftfel samt slutförsäljning.
Beställning
Plantigo har inget minsta beställningsvärde och du kan göra din beställning antingen på Plantigo.se, via telefon eller e-post. Om du beställer på annat sätt än på Plantigo.se reserverar vi oss för eventuell slutförsäljning innan ordern registrerats i vårt system. För att hantera order med produkter till ett värde under 80 kr tillkommer en avgift för liten order på 29 kr.
Bekräftelse
Efter att du gjort en beställning skickar Plantigo en orderbekräftelse via e-post till dig. Spara orderbekräftelsen så du har ordernumret tillgängligt för snabbare service vid kontakt med kundservice.
Avbeställning
Du kan avbeställa din order utan kostnad fram tills dess att den skickats från Plantigo, därefter får du som kund själv stå för returfrakten. Avbeställning ska ske till Plantigo’s kundservice.
Betalning
På Plantigo.se kan du välja att betala på flera olika sätt. I kassan väljer du det alternativ som passar dig bäst innan du slutför din beställning. I vår kassa använder vi Svea Checkout från Svea Bank AB (publ) för säkra och flexibla betalningar.
Swish
Vid betalning med Swish bekräftar och signerar du betalningen i Swish-appen på den mobiltelefon som du anger telefonnummer till får betalningen (kan vara ett annat än det som du anger på beställningen) och med BankID till Plantigo (Store 1 Logistik AB). Inget personnummer behöver anges vid betalning med Swish. Pengarna dras från ditt konto direkt vid beställningstillfället.
Inga avgifter tillkommer vid betalning med Swish.
Banköverföring
Vid betalning direkt från ditt bankkonto använder vi säker överföring via Trustly i Svea Checkout. Betalning från bankkonto är tillgängligt via alla större banker i Sverige som till exempel Nordea och SEB men även ICA Banken, Länsförsäkringar Bank och Skandiabanken är anslutna.
Inga avgifter tillkommer vid betalning med banköverföring.
Kortbetalning
Betalning med kontokort och kreditkort sker enkelt och säkert enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB (publ) hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: VISA, VISA Elektron och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället och debiteras efter att vi skickat din beställning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas hos Plantigo. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure - en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera dig som konsument vid köp på nätet. Verifiering av din kortbetalning med BankID kan krävs beroende på din kortutgivare / bank.
Inga avgifter tillkommer vid betalning med kort.
Faktura med Svea faktura
Vid fakturabetalning får du 14 dagars betaltid. Fakturan skickas till den e-postadress som du uppger vid din beställning i kassan, efter att din beställning skickats från oss.
Vid betalning med faktura samarbetar vi med Svea Bank AB (publ). För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Fakturan överlåts av Plantigo till Svea Bank AB (publ). När du väljer att betala med faktura samtycker du till att de kontroller som behövs för köpet görs av Svea Bank AB (publ). Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Allmänna villkor för Svea fakturabetalning hittar du här.
Inga avgifter tillkommer vid betalning med faktura.
Delbetalning med Svea delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB (publ) kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att välja det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Delbetalningen aktiveras efter att din beställning skickats från oss.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa Svea Bank AB (publ) på 08-735 90 00 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.
Allmänna villkor för Svea delbetalning hittar du här.
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.
Kontobetalning med Svea konto
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB (publ) kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Du får en avi varje månad tills dess att hela beloppet betalats. På avin framgår lägsta belopp att betala, men du kan alltid välja ett högre belopp för att bli klar med din betalning snabbare. Kontobetalningen aktiveras efter att din beställning skickats från oss.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa Svea Bank AB (publ) på 08-735 90 00 för närmare information.
Aviavgift 29 kr och ränta på 19,75% tillkommer vid köp med Svea konto.
Allmänna villkor för Svea kontobetalning hittar du här.
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.
Övriga betalsätt
Vid avhämtning på vårt lager, specialbeställningar och tillägg till befintliga order har vi även möjlighet att hantera nedan manuella betalningar.
Swish (manuell)
Betalning med Swish sker i förskott och du betalar in ordersumman till Plantigo’s Swish-nummer 123 339 63 06 (Store 1 Logistik AB). Det är viktigt att du anger ditt ordernummer vid betalning. Leverans sker så snart vi mottagit din betalning. Vi reserverar varorna i 10 dagar i väntan på din betalning.
Inga avgifter tillkommer vid manuell betalning med Swish.
Förskottsbetalning (Bankgiro)
Vid förskottsbetalning betalar du in ordersumman till Plantigo’s bankgironummer 453-9623 (Store 1 Logistik AB). Det är viktigt att du anger ditt ordernummer vid betalning. Leverans sker när vi mottagit din betalning. Vi reserverar varorna i 10 dagar i väntan på din betalning.
Inga avgifter tillkommer vid betalning till Bankgiro i förskott.
Åldersgräns
För att handla hos Plantigo måste du ha fyllt 18 år.
Bild och produktinformation
Plantigo reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av produktdata som är utanför vår kontroll. Vi eftersträvar att ge så tydliga beskrivningar i text och bild som möjligt men garanterar inte att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende eller färg.
Internationella beställningar
Plantigo levererar i dagsläget endast till kunder i Sverige via plantigo.se. Vi levererar även till övriga EU länder vid förfrågningar via e-mail eller telefon. Fraktkostnad offereras separat för utlandsleveranser.
Fraktkostnad
Plantigo tillämpar en enhetsfrakt på 69 kr per beställning, av lagervaror till närmaste uthämtningsställe med DHL ServicePoint.
Order över 20 kg och beställningsvaror så som kastanjestaket och jord på pall levereras alltid direkt hem till dig till fast fraktkostnad på 169 kr. Det finns också möjlighet att välja leverans till din arbetsplats med företagsleverans till fast fraktkostnad på 139 kr (förutsatt att det finns personal på plats att ta emot paketet under dagtid).
Leverans
Vi levererar i de flesta fall din beställning med DHL till ditt närmaste utlämningsställe för DHL ServicePoint. Du får ett e-postmeddelande med ditt kollinummer så snart vi skickar ditt paket. Vid skrymmande eller tunga leveranser eller om du valt hemleverans dag sker dessa med DHL och levereras till din adress och du behöver inte vara hemma för att kvittera mottagande av din beställning.
Om paketet väger över 20 kg eller är längre än 1,5 meter kan det inte skickas med DHL ServicePoint. Dessa paket skickar vi istället med hemleverans med DHL Paket, DHL Styck eller DHL Pall. I kassan framgår vilka leveransalternativ som finns tillgängliga för din beställning. Det framgår sedan av leveransbekräftelsen från oss med vilken transportör och tjänst din beställning skickats med.
Samtliga leveranser från Plantigo har ett sändningsnummer som du får via e-post så snart vi skickat ditt paket. Du kan läsa mer om leveranser och spårning av paket på vår sida med leveransinformation.
Leveranstid
Förutsatt att din order enbart innehåller varor som finns i lager så bör du under normala förhållanden ha dem hos dig efter ca 1-4 arbetsdagar beroende på var i Sverige du bor. Vi packar och skickar normalt din order samma dag som du genomfört din beställning.
Ordrar som innehåller beställningsvaror, beställs från våra leverantörer när vi mottagit din beställning. Det framgår av lagerstatus och leveranstid på respektive produktsida.
Om din leverans mot förmodan skulle bli försenad kontaktar vi naturligtvis dig.
Ditt paket måste hämtas ut inom 7 dagar från det att du fått avisering om uthämtning om du valt leverans till DHL ServicePoint.
Transportskador
Plantigo ansvarar för transporten till utlämningsstället. Detta innefattar om varan blir skadad eller kommer bort under transporten.
Synlig skada ska alltid anmälas direkt på uthämtningsstället när du hämtar ditt paket och därefter till Plantigo’s kundservice.
Dold skada (produktskada som ej går att se utvändigt på paketet) ska anmälas omgående (senast inom 5 arbetsdagar) till Plantigo’s kundservice. Det är därför mycket viktigt att du packar upp och kontrollerar varornas skick direkt efter mottagandet.
Vid eventuella transportskador ska emballaget sparas för reklamation till transportbolaget eller utbyte av vara.
En produkt som efter anmälan till Plantigo’s kundservice har konstaterats skadad under transporten ersätts kostnadsfritt av en ny vara.
Outlösta försändelser
Du är ansvarig för att uppge en korrekt leveransadress när du beställer hos Plantigo. Om vi av någon anledning får tillbaka ett paket som ej hämtats ut och går i retur till oss debiterar vi dig en avgift på 299 kr (oavsett köpesumma) för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. Det är därför viktigt att du alltid hämtar ut ditt paket även om du ångrat ditt köp och vill göra en retur till oss.
30 dagars öppet köp / ångerrätt
Hos Plantigo har du alltid 30 kalenderdagars öppet köp från det datum varan togs emot. Du har alltså rätt att öppna förpackningen om det behövs för att inspektera varan. För full återbetalning vid ångerrätt ska produkten vara komplett samt i väsentligen oförändrat skick. Om produkten använts eller skadats kommer återbetalning att ske utifrån värdeminskning, med del av varans ursprungsvärde vilket bedöms utifrån varje enskilt fall. Öppet köp / ångerrätt gäller ej outlet-produkter.
Varan ska om möjligt skickas tillbaka till oss i originalförpackning samt ytteremballage för skydd i transporten. Har du kastat ytteremballaget går det naturligtvis bra med likvärdigt emballage. Kontakta alltid kundservice om du är osäker eller vill ha hjälp. Senast 14 dagar efter anmälan om utnyttjande av ångerrätten ska paketet skickats tillbaka till oss. Du står själv för kostnaden för frakten vid utnyttjande av ångerrätten.
Återbetalning
Vid utnyttjandet av ångerrätt av hela ordern betalas hela beloppet inklusive alla avgifter (exklusive eventuell kostnad för returfrakt) tillbaka till dig inom 15 dagar efter att varan har kommit till oss och vi har godkänt din retur.
Vid delreturer betalas endast varukostnaden tillbaka och inte avgifterna eftersom de är samma oavsett hur många varor du beställt.
Om du betalat din beställning via banköverföring eller förskottsbetalning, återbetalas pengarna till ett av dig anvisat bankkonto. Om du valt faktura, delbetalning eller kontobetalning och inte betalat den ännu krediterar vi dig med beloppet som ska återbetalas. Om du betalar med kort kan återbetalning endast ske tillbaka till samma kort som användes vid köptillfället. Vid Swishbetalning återförs pengarna till ditt kopplade Swishkonto.
90 dagars bytesrätt
Om du av någon anledning vill byta en vara, se till att lägga tillbaka den i originalförpackningen och återförslut emballaget. Du har alltid 90 dagars bytesrätt från det att du mottaget dina varor, förutsatt att produkten är oanvänd och att den returneras i sin originalförpackning utan skador. Bytesrätt gäller ej outlet-produkter.
Fraktkostnader vid byte betalar du som kund själv. Det vill säga, frakten till dig, återfrakten till oss samt eventuell faktura- eller postförskottsavgift.
Kontakta alltid Plantigo’s kundservice innan du returnerar en vara.
Garanti och reklamation
Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år vid tillverkningsfel. Vi följer även de riktlinjer som är uppsatta av konsumentverket. Vid eventuell tvist kommer Plantigo att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Kontakta alltid Plantigo’s kundservice i garanti eller reklamationsärenden. Vid godkänd reklamation skickar vi en ersättningsprodukt till dig eller återbetalar köpbeloppet inom 30 dagar.
Lagring av personuppgifter
När du handlar hos Plantigo så godkänner du att vi lagrar dina personuppgifter enligt vår personuppgiftspolicy. Vi lagrar informationen endast för användning inom företaget, för att ge dig bästa möjliga service. Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och försäkrar att vi följer de bestämmelser som gäller enligt EU's allmänna dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation).
Kontaktinformation
Vi tar tacksamt emot dina synpunkter och svarar på frågor. Alla sätt att ta kontakta med oss hittar finns här.
Företagsinformation
Plantigo
Industrivägen 8
518 31 SANDARED
Tel: 033-400 60 64
Plantigo drivs och marknadsförs av Store 1 Logistik AB med organisationsnummer 556988-1591.
Övrigt
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar. Om vi upptäcker felaktiga adress eller kontaktuppgifter till dig skickar vi inte din beställning innan vi fått kontakt. Får vi inte tag på dig via e-post, SMS eller telefon annullerar vi beställningen efter 10 dagar.
Allt material på Plantigo.se är upphovsrättsskyddat och tillhör Plantigo eller Plantigo’s leverantör av respektive produkt.