• Leverans: 1-3 dagar | E-post: kundservice@plantigo.se

     

0

Leveransinformation

Här har vi samlar information och svar på vanliga frågor om hur transporter och leveranser. Informationen på denna sida gäller enbart för privatpersoner, information om villkor och leveranser för företag hittar du här.

Fraktkostnad

När du handlar produkter som finns i lager hos Plantigo betalar du som privatperson alltid 69 kr i frakt inom Sverige vid leverans till närmaste DHL ServicePoint.

Order över 20 kg och beställningsvaror så som kastanjestaket och jord på pall levereras alltid direkt hem till dig till fast fraktkostnad på 169 kr. Det finns också möjlighet att välja leverans till din arbetsplats med företagsleverans till fast fraktkostnad på 139 kr (förutsatt att det finns personal på plats att ta emot paketet under dagtid).

Leverans

I normala fall packar och skickar vi din order på beställningsdagen eller nästkommande vardag om du beställer på en helgdag. Leverans sker med DHL till det utlämningsställe för DHL ServicePoint som finns närmast dig.

Om paketet väger över 20 kg eller är längre än 1,5 meter kan det inte skickas med DHL ServicePoint. Dessa paket skickar vi istället med hemleverans med DHL Paket, DHL Styck eller DHL Pall. I kassan framgår vilka leveransalternativ som finns tillgängliga för din beställning. Det framgår sedan av leveransbekräftelsen från oss med vilken transportör och tjänst din beställning skickats med.

Samtliga leveranser från Plantigo har ett sändningsnummer som du får via e-post så snart vi skickat ditt paket.

Leveranstid

Förutsatt att din order enbart innehåller varor som finns i lager så bör du under normala förhållanden ha dem hos dig efter ca 1-4 arbetsdagar beroende på var i Sverige du bor. Vi packar och skickar normalt din order samma dag som du genomfört din beställning.

Ordrar som innehåller beställningsvaror, beställs från våra leverantörer när vi mottagit din beställning. Det framgår av lagerstatus och leveranstid på respektive produktsida.

Om din leverans mot förmodan skulle bli försenad kontaktar vi naturligtvis dig.

Spåra paket

Efter att vi skickat ditt paket kan du enkelt spåra var det befinner sig genom att ange ditt sändningsnummer på DHL's spårningssida eller så kan du ladda ner appen Mina Paket via Apple Appstore eller Google Play.

Avisering

DHL ServicePoint

Om du anger ett mobiltelefonnummer kommer du att få avisering var och när ditt paket är framme för avhämtning på SMS och e-post. Om du inte uppgivit något mobilnummer för avisering kommer du att få informationen via e-post. Har du installerat appen Mina Paket så notifieras du om leveransen i mobilen.

Beställningsvaror och hemleveranser

Om din beställning levereras direkt från leverantör, DHL Paket, DHL Styck eller med DHL Pall levereras det direkt hem till dig med leverans utan kvittens, vilket innebär att transportbolaget ställer av paketet utan att du behöver vara hemma och kvittera leveransen.

Uthämtning

När ditt paket har kommit fram och är klart att hämtas på din DHL ServicePoint skickas en avisering till dig via SMS eller e-post, med paketets sändningsnummer och information om på vilken DHL ServicePoint du kan hämta ditt paket.

Du kan se var angiven DHL ServicePoint ligger genom att gå in på Hitta ServicePoint.

Kom ihåg att ta med dig ditt sändningsnummer och legitimation när du ska hämta ut paketet eller om du har appen Mina Paket kan du eller den som hämtar ditt paket åt dig legitimera sig med BankID.

Ditt paket måste hämtas ut inom 14 dagar från det att du fått avisering om uthämtning.

Transportskada

Plantigo ansvarar för transporten till utlämningsstället. Detta innefattar om varan blir skadad eller kommer bort under transporten.

Synlig skada ska alltid anmälas direkt på uthämtningsstället när du hämtar ditt paket och därefter till Plantigo’s kundservice.

Dold skada (produktskada som ej går att se utvändigt på paketet) ska anmälas omgående (senast inom 5 arbetsdagar) till Plantigo’s kundservice. Det är därför mycket viktigt att du packar upp och kontrollerar varornas skick direkt efter mottagandet.

Vid eventuella transportskador ska emballaget sparas för reklamation till transportbolaget eller utbyte av vara.

En produkt som efter anmälan till Plantigo’s kundservice har konstaterats skadad under transporten ersätts kostnadsfritt av en ny vara.

Om tjänsten DHL ServicePoint

Idag finns det ca 1 600 DHL ServicePoint's i Sverige, i butiker från flera kända kedjor inom detaljhandeln men också över 120 DHL paketboxar över hela landet.

Med DHL ServicePoint skickas paketet med lastbil till det närmaste av DHL's utlämningsställen. Där kan du hämta ditt paket när det passar dig. Paketet ligger kvar på ditt uthämtningsställe i 14 dagar efter avisering.

DHL's nätverk tar hand om hela transportkedjan med tidtabellstyrda upphämtningar och avgångar och leverans dagen efter till stora delar av landet.

Klimatpåverkan och miljöarbete

Plantigo arbetar aktivt med att minska företagets negativa miljöpåverkan inom flera områden så som att använda emballage som är återvinningsbart. Det är också viktigt för oss att använda leverantörer som arbetar aktivt med sitt miljöarbete.

Att optimera transporter är mycket viktigt för att minska koldioxidutsläpp. Att vi har DHL och tjänsten ServicePoint som fraktalternativ beror till stor del på att DHL i Sverige är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och FN:s Global Compacts Miljöprinciper. DHL arbetar också med att minska koldioxidutsläppen genom GoGreen projektet.